De opgaven waar de logistieke sector staat, zijn groot. Voor een groot deel is dat transformatieproces al in gang gezet, maar er komen ook veranderingen aan waarvan de uitkomst nog ongewis is. En wat zijn de extra uitdagingen voor geconditioneerd transport en logistiek? Transfrigoroute Holland behartigt de belangen voor bedrijven actief in geconditioneerd wegtransport en houdt de ontwikkelingen in de sector nauwlettend in de gaten. Welke dat zijn, zet voorzitter Sjel Wijngaards uiteen.
De logistieke sector is niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk volop in beweging. De drukte op de wegen blijft groeien, de roep om minder emissies en dus schonere vervoersmiddelen wordt steeds luider en ondernemingen en consumenten vinden JITleveringen vanzelfsprekend. En dat geldt wellicht nog meer voor geconditioneerde logistiek. Hoe springt de sector daarop in? Zijn andere modaliteiten een optie? En is dat voor de producten die worden vervoerd mogelijk? Wat staat ons nog meer te wachten?
Voor onze leden specifiek geldt dat de techniek steeds duurzamer wordt
Wijngaards spreekt het liefst in termen van uitdagingen, maar erkent dat er het nodige staat te gebeuren. ‘Eén van de grootste opgaven is verduurzaming van de sector’, legt hij uit. ‘Dat begint bij de voertuigen zelf, die steeds meer worden uitgerust met efficiëntere Euro-6 motoren. In de binnensteden zullen steeds vaker grote trucks worden geweerd en nemen kleine elektrische voertuigen het over voor de fijnmazige distributie. Daarbij maak ik de kanttekening dat helaas nog geen eenduidigheid is in de regelgeving van verschillende steden. Voor onze leden specifiek geldt dat de techniek steeds duurzamer wordt. Elektrische koelmotoren hebben geen uitstoot, zijn daarnaast nog eens veel stiller en kunnen binnenkort worden gevoed door zonnepanelen op een trailer. En hoewel onze leden bestaan uit wegvervoerders, kijken we ook naar de integratie van andere modaliteiten, zoals over het water of het spoor. Voor deep sea zie je al veel geconditioneerde transporten. De binnenvaart heeft daarin echter nog een slag te maken. Treinen met koelcontainers rijden ook steeds vaker, zij het vooral voor internationaal transport.’
Omschakeling naar natuurlijke koudemiddelen
In de tijd dat veel koel- en vrieshuizen werden gebouwd, bestonden er twijfels rondom het gebruik van ammoniak,
omdat het wellicht kankerverwekkend zou zijn. Daarom werd gekozen voor synthetische gassen. Nu blijken deze zogenaamde F-gassen schadelijk voor het milieu. In de slag om verduurzaming, wordt overgestapt naar natuurlijke koudemiddelen. Het is een enorme stap die grote consequenties heeft voor bestaande bouw en wordt daarom gefaseerd uitgevoerd.
Dat IT steeds verder doordringt in de logistieke keten, daar kijkt niemand echt meer van op. ‘Toch zijn de mogelijkheden die dat met zich meebrengt, ongekend. De hele operatie wordt efficiënter door exacte belevering en de reductie van zogenaamde lege kilometers. Laden, lossen en daar op aansluitende productieprocessen, zoals versnijden of verpakken, zijn beter in te regelen met strakke planningsschema’s. Daarnaast houdt het ook de gekoelde keten zo kort mogelijk. En dat is goed voor het milieu en uiteindelijk voor de vervoerde levensmiddelen.’ Transfrigoroute Holland heeft een technische commissie die de actualiteit en ontwikkelingen vertaalt naar consequenties voor geconditioneerd transport. ‘We inventariseren wat er onder leden leeft en proberen via bijeenkomsten kennis uit te wisselen. Maar we zetten ook een actieve lobby op bij nieuwe wetgeving, als het belang van onze leden in het geding komt. Denk bijvoorbeeld aan het verbod op bepaalde koudemiddelen die in de koelmotoren en –warehouses worden gebruikt. Wij pleitten dan voor een geleidelijke uitfasering om vervoerders niet direct te confronteren met hoge kosten.
Verduurzaming is grote uitdaging voor de sector
Volgens Wijngaards is er nog veel onduidelijkheid wat uiteindelijk de Brexit voor gevolgen heeft voor de achterban van Transfrigoroute Holland. ‘We hebben gelukkig wat uitstel gekregen tot 2021, maar wat voor kwaliteits- of douane-eisen daarna worden ingevoerd is nog onbekend. Hopelijk gaan controles plaatsvinden bij het begin- of eindpunt van de logistieke keten en niet onderweg, want dat gaat veel tijd kosten. Het oponthoud neemt toe, terwijl er bijvoorbeeld aan beide zijden van de Eurotunnel fysiek geen ruimte is om vrachtwagens op te stellen.
Als laatste wil Wijngaards nog kwijt dat ook Transfrigoroute Holland zelf voor een verandering staat. ‘In de huidige tijd is samenwerking erg belangrijk. Van onze leden hebben we het mandaat gekregen om onze vereniging onder te brengen bij Transport en Logistiek Nederland. Onze naam en identiteit blijven ongewijzigd. Binnen TLN gaan wij de deelmarkt geconditioneerd vervoer verzorgen. We hopen dit traject nog dit jaar te formaliseren. En daarnaast blijven wij lid van Transfrigoroute Internationaal, waar op Europees niveau de belangenbehartiging plaatsvindt.’
Meer weten?
Kijk op Transfrigorouteholland.nl
Artikel downloaden? Klik hier: Genoeg uitdagingen voor geconditioneerde logistiek
Bron:
Vakblad: Insights
Tekst: Van Dril Communicatie
Volledige magazine Insights via: http://insights.goomedia.nl/kloosterboer/